Electrolux och Karma introducerar smart kylskåp för att minska matsvinn

Electrolux introducerar tillsammans med startupbolaget Karma ett uppkopplat kylskåp för matbutiker. Kylskåpet som betalanseras idag, är integrerat med Karmas app och ska bidra till minskat matsvinn genom att göra det enklare att sälja osåld mat direkt till konsumenter.

Det var i augusti i år som Electrolux meddelade att man har gått in som investerare i Karma. De båda bolagen inledde samtidigt ett samarbete för att utforska nya innovativa lösningar för framtidens mat och för att gemensamt möjliggöra för både konsumenter och livsmedelsbranschen att ta ett större ansvar för mindre matsvinn. Samarbetet kombinerar Electrolux expertis kring livsmedelsförvaring med Karmas app och kunskap om matsvinn.

Kylskåpet effektiviserar förvaring och upphämtning av osålda matvaror som annars riskerar att slängas. Det gör det möjligt för matbutiker som inte har en naturlig upphämtningsplats att använda Karma.
Idag introduceras kylskåpet som en betaversion och finns på ICA Liljeholmen i Stockholm.

Så fungerar det:

  • Karmas användare gör ett köp hos ICA Kvantum Liljeholmen i Stockholm och kan genom Karma-appen hämta ut beställda varor direkt från det uppkopplade kylskåpet.
  • Användaren låser upp det uppkopplade kylskåpet, som är utrustat med ett smart lås, genom att uppvisa en QR-kod vid det smarta låset.
  • Den köpta produkten visas sedan upp i matbutikens kassa.
Att hitta innovativa lösningar som främjar ett bättre och mer hållbart sätt att äta är en del av vårt syfte som bolag. För Electrolux är samarbetet med en startup som Karma ett nytt och kraftfullt sätt för att skapa förändring. Genom att kombinera våra och Karmas unika egenskaper har vi snabbt kunnat skapa en kreativ lösning som gör det enklare för konsumenter och matleverantörer att rädda mat från att slängas.
Tove Chevalley
chef för Digital Innovation på Electrolux.
Electrolux och Karma introducerar smart kylskåp för att minska matsvinn 2018-11-06T13:19:25+00:00 Electrolux Professional